Az irodalom gyakran él azzal a felszólítással, hogy aki szellemi munkát végez köteles néha visszafelé nézni. A megtett út vizsgálata, abból tanulság levonása a saját érdekében kötelező. Az is igaz, hogy ha eszmét, szellemi utat vizsgál valaki és azt le is írja, akkor a mások számára is tanulsággal kell, hogy szolgáljon. A hosszú tanári munkám ban sok minden jó és rossz felhalmozódott. A befejezés azért egy követelménnyel előlép: Jobb csak a jókra emlékezni, az másoknak is kellemes. A panaszkodás a pesszimisták területe. Nekem van egy vallomásom: igen kevés rossz emlékről tudnék beszámolni!
A RAJTANÍTÁS ÉS A MŰVÉSZETEK az egész életemben meghatározó volt. Az utóbbi 26 évben a középiskolák adtak életteret. Örömmel dolgoztam itt. a PÉCH ANTAL ÉS BÁNKI DONÁT TATABÁNYÁN adott lehetőséget a munkámra. ÁLTALÁNOS GIMNÁZIUM, RENDÉSZETI GIMNÁZIUM, MŰSZAKI SZAKKÖZÉP ÉS SZAKGIMNÁZIUM . Ide bekerülve először a szakoktatást SZAKTANTERMET szerveztem meg. Diavetítő, VHS szalagú képmagnó---DVD ÉS PENDRIVE már az igazi minőséget tette lehetővé A közel kettő méteres igen tiszta vetítés, a TV-ről levett játékfilmek /művészek életrajza/ és tökéletes hanghatás a tanítványaimnak, no és nekem is élvezetes előadásokat eredményezett. A rajtermem valóban rajz és a művészet szaktantermét adta. A tökéletes sötétítés, később a kiállító teremmé varázsolt lehetőség tökéletessé tette a munkámat.A színvonal magas szintű lehetősége: a TATABÁNYAI ALKOTÓMŰVÉSZEK KIÁLLÍTÁSÁT komplex megszervezéssel. Erről más eszmefejtegetésemben még írok. Most csak a rajzi munkánkra szakítok helyet. Oka ez: Sikerült a megtalált képanyagot digitalizálnom. Ebből mutatok be kb 20 alkotást. Súllyal írom az alkotás szót! Tanítványaim többsége a továbbtanulási gondolattal végezték a munkájukat. Bizonyítani a munkájukat hívom ide:A két filccel áthúzott rajz az egy pontra szerkesztett tér megismerése, tudatos szerkesztése. AZ ELSŐ TUDATOS TALÁLKOZÁS A RENESZÁNSZ és az EURÓPAI RAJZI KULTÚRÁVAL
A terembelső az ismert tér rajzi feldolgozása.Az itt elhelyezett tárgyak utalnak a síklapokkal határolt testek, ezek összeépítéséből származó rendszerre. A függőleges és a vízszintben fekvők egyértelmű feldolgozása.A méretarány is szerepet kap. Ennek a folytatása a külső, hatalmas tér ábrázolásának lehetősége. Nem csak a térbeli torzulás, de a síkből kiemelkedő és az árok /akna/ lefelé, a negatív térszerkesztése is az ismeret területére jut.A mesterséges, vonaltávlati szerkesztésbe beillesztődik a szabad formájú /fák!/ és a forgástestek rajzi lehetősége.
Ez a tudás a lappangó, a tudat alatt mindenkinél meglévő. Ezek a rajzok előhozzák és bizonyíthatóvá teszik a tárgyak és a tér összefüggését.. Ezután következik a szóban megfogalmazott és a két /több/ pontra épített tér/Szövegben: a végtelen téren messze távol hegyek, innen út vezet hozzám, a jobb és a baloldal: egyik oldalon egy sátortetős ház, ajtó, ablak, kerítés, mellette fa stb./ az úton, vagy a baloldalon henger alakú tárgyak a távlati torzulással /fazekak,v hordók/ Az út mentén fasor...telefonoszlopok is/ Sárga mező felületén az ŐSEMBER világából mutatok be rajzokat. Ebben az értelmező feladat is szerepel. Nem elég megrajzolni, az építési logikát is végig kell elemezni.
A másik rajz a falusi élet világát, tárgyait rajzolja, de itt a NÉPMŰVÉSZET ISMERETE IS SZEREPELJEN.
Erre már kettő óra kell. A lemaradókra ügyelni kell! Aki e faladaton jól átrágja magát: az ÁLTALÁNOS ISKOLA rajzi anyagának ismétlése befejeződik.A tanulók életcélját kell beépíteni a további rajztanításba. A MÉRNÖKI VONALRA TÖREKVŐKKEL a komplex képzés az irányadó. A szakköri képzést mint lehetőséget megszüntették, ebből eredően az otthoni munka és a magasabb szintű követelmény egyértelművé szerveződik. Ennek eredményét a tanulók rajzain keresztül mutatom be. A számítógépem szerkesztési akarata itt egy kicsit besegített, összekevert a képeket, de én elfogadom. Akaratlanul a rajórák sokszínűsége került e lapra.
A mérnöki, műszaki igényű munka mellett a művészettörténeti vonalra, és e mellett a NÉPMŰVÉSZET, a falusi életre is rámutat. Így jó. Ez írás alatt van egy sárga rajzlap. NÉPI MOTÍVUMOK sematikus vázlata a természetből vett és átírt formák. Varrottasokon, szövötteseken, fa és csontfaragásokon is megtalálhatók.Itt hívom fel a figyelmet: Az ÚJ NÉPMŰVÉSZETI CSARNOK megépülte és megnézése miatt.Az építészet századunk két csodája --- a másik A ZENE HÁZA
A ZENE HÁZA. A TV bemutatta a kész és vendégek fogadására már készen álló palotát. A JAPÁN TERVEZŐ remekelt. A bemutató egy valóban századunk különleges építményét mutatta be. A szokatlanság egyértelmű. Megszoktuk sok éven át, hogy az tetőszerkezettel épületek függőleges falakkal és ezen fekvő térfedőkkel. Ez a szokatlanságával, teljesen más megjelenésével valóban új. Az élmény amiben a látogató részt vehet példa nélküli. Az emberek érdeklődése egyértelműen nagy lesz!
a NÉPMŰVÉSZET SZÁMÁRA készített épületjáték valóban büszkesége lesz Budapestnek A természettel együtt élő emberi produktum , nem csak az épület funkciója, de a természettel együttes élése is világszenzáció lesz.
A középiskolai MŰVÉSZET OKTATÁSA és a rajzzal való együttműködése témám. Amennyiben a blogom engedi, azzal fogom folytatni e cikket.