Bánfi József art magiszter

Bánfi József art magiszter

KÖZÉPISKOLA RAJZ 2.

2024. március 08. - Bánfi József

Az irodalom gyakran él azzal a felszólítással, hogy aki szellemi munkát végez köteles néha visszafelé nézni. A megtett út vizsgálata, abból tanulság levonása a saját érdekében kötelező. Az is igaz, hogy ha eszmét, szellemi utat vizsgál valaki és azt le is írja, akkor a mások számára is tanulsággal kell, hogy szolgáljon. A hosszú tanári munkám ban sok minden jó és rossz felhalmozódott.  A befejezés azért egy követelménnyel előlép: Jobb csak a jókra emlékezni, az másoknak is kellemes. A panaszkodás a pesszimisták területe. Nekem van egy vallomásom: igen kevés rossz emlékről tudnék beszámolni!

A  RAJTANÍTÁS ÉS A MŰVÉSZETEK az egész életemben meghatározó volt. Az utóbbi 26 évben a középiskolák adtak életteret. Örömmel dolgoztam itt. a PÉCH ANTAL ÉS BÁNKI DONÁT TATABÁNYÁN adott lehetőséget  a munkámra. ÁLTALÁNOS GIMNÁZIUM, RENDÉSZETI GIMNÁZIUM, MŰSZAKI SZAKKÖZÉP ÉS SZAKGIMNÁZIUM . Ide bekerülve először a szakoktatást SZAKTANTERMET szerveztem meg. Diavetítő, VHS  szalagú képmagnó---DVD ÉS PENDRIVE már az igazi minőséget tette lehetővé A közel kettő méteres igen tiszta vetítés, a TV-ről levett játékfilmek /művészek életrajza/ és tökéletes hanghatás a tanítványaimnak, no és nekem is élvezetes előadásokat eredményezett. A rajtermem  valóban rajz és a művészet  szaktantermét adta. A tökéletes sötétítés, később a kiállító teremmé varázsolt lehetőség tökéletessé tette a munkámat.A színvonal magas szintű  lehetősége:  a TATABÁNYAI ALKOTÓMŰVÉSZEK KIÁLLÍTÁSÁT  komplex  megszervezéssel. Erről más eszmefejtegetésemben még írok. Most csak a rajzi munkánkra szakítok helyet. Oka ez: Sikerült a megtalált képanyagot digitalizálnom. Ebből mutatok be kb 20 alkotást. Súllyal írom az alkotás szót!  Tanítványaim többsége a továbbtanulási gondolattal végezték a munkájukat.  Bizonyítani a munkájukat hívom ide:A két filccel  áthúzott rajz az egy pontra szerkesztett tér megismerése, tudatos szerkesztése. AZ ELSŐ TUDATOS TALÁLKOZÁS A RENESZÁNSZ és az EURÓPAI RAJZI KULTÚRÁVAL

dscn0032pp_2.JPG

 

 A terembelső az ismert tér rajzi feldolgozása.Az itt elhelyezett tárgyak utalnak a síklapokkal határolt testek, ezek összeépítéséből származó rendszerre.  A függőleges és a vízszintben fekvők egyértelmű feldolgozása.A méretarány is szerepet kap. Ennek a folytatása a külső, hatalmas tér ábrázolásának lehetősége. Nem csak a térbeli torzulás, de a síkből kiemelkedő és az árok /akna/ lefelé, a negatív térszerkesztése is az ismeret területére jut.A mesterséges, vonaltávlati szerkesztésbe beillesztődik a szabad formájú /fák!/ és a forgástestek rajzi lehetősége.

dscn0031o_1.JPG

 Ez a tudás a lappangó, a tudat alatt mindenkinél meglévő. Ezek a rajzok előhozzák  és bizonyíthatóvá teszik a tárgyak és a tér összefüggését.. Ezután következik a szóban megfogalmazott és a két /több/ pontra épített tér/Szövegben: a végtelen téren messze távol hegyek, innen út vezet hozzám, a jobb és a baloldal:  egyik oldalon egy sátortetős ház, ajtó, ablak, kerítés, mellette fa stb./ az úton, vagy a baloldalon henger alakú tárgyak a távlati torzulással /fazekak,v hordók/ Az út mentén fasor...telefonoszlopok is/ Sárga mező felületén  az ŐSEMBER világából mutatok be rajzokat. Ebben az értelmező feladat is szerepel. Nem elég megrajzolni, az építési logikát is végig kell elemezni.

A másik rajz a falusi élet világát, tárgyait rajzolja, de itt a NÉPMŰVÉSZET ISMERETE IS SZEREPELJEN.

 dscn0015g.JPG

 dscn0023e.JPG

 Erre már kettő óra kell. A lemaradókra ügyelni kell! Aki e faladaton jól átrágja magát:  az ÁLTALÁNOS ISKOLA  rajzi anyagának ismétlése befejeződik.A tanulók életcélját kell beépíteni a további rajztanításba. A MÉRNÖKI VONALRA TÖREKVŐKKEL  a komplex képzés az irányadó.  A szakköri képzést mint lehetőséget megszüntették, ebből eredően az otthoni munka és a magasabb szintű követelmény egyértelművé szerveződik.  Ennek eredményét a tanulók rajzain keresztül mutatom be. A számítógépem szerkesztési akarata itt egy kicsit besegített, összekevert a képeket, de én elfogadom. Akaratlanul a rajórák sokszínűsége került e lapra.

A mérnöki, műszaki igényű munka mellett a művészettörténeti vonalra, és e mellett a NÉPMŰVÉSZET, a falusi életre is rámutat. Így jó. Ez írás alatt van egy sárga rajzlap. NÉPI MOTÍVUMOK sematikus vázlata a természetből vett és átírt formák. Varrottasokon, szövötteseken, fa és csontfaragásokon is megtalálhatók.Itt hívom fel a figyelmet: Az ÚJ NÉPMŰVÉSZETI CSARNOK megépülte és megnézése miatt.Az építészet századunk két csodája --- a másik A ZENE HÁZA

dscn0026u.JPG

 A ZENE HÁZA. A TV  bemutatta a kész és vendégek fogadására már készen álló palotát.  A JAPÁN TERVEZŐ remekelt. A bemutató  egy valóban századunk különleges építményét mutatta be.  A szokatlanság egyértelmű. Megszoktuk sok éven át, hogy az tetőszerkezettel épületek függőleges falakkal és ezen fekvő térfedőkkel. Ez  a szokatlanságával, teljesen más megjelenésével valóban új.  Az élmény amiben a látogató részt vehet példa nélküli. Az emberek érdeklődése egyértelműen nagy lesz!

a NÉPMŰVÉSZET SZÁMÁRA készített épületjáték valóban büszkesége lesz Budapestnek A természettel együtt élő emberi produktum , nem csak az épület funkciója, de a természettel együttes élése is világszenzáció lesz.

A középiskolai MŰVÉSZET OKTATÁSA  és a rajzzal való együttműködése témám.  Amennyiben a blogom engedi, azzal fogom folytatni e cikket.

A bejegyzés trackback címe:

https://banfijozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr7316780816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása